Portret

JK 14
JK 38
JK 50
JK 64

Leven en stijl

Leven

Jozef Kets werd geboren te Lier op 19.01.1932 , een middeleeuws en zeer schilderachtig stadje in het hart van Vlaanderen in België. Hij overleed te Antwerpen op 30.07.2010.

Hij is een autodidactisch beeldhouwer die in een omgeving van hout is opgegroeid. Zijn vader was schrijnwerker en zelf kreeg hij een opleiding in houtbewerking. Hij behaalde het diploma van praktijkleraar voor hout en bouw en het diploma van bouwkundig tekenaar.

In 1955 huwde hij met Bernadette Bakelants en in 1957 werd hun dochter Reinhilde geboren.

Vanaf 1958 deed hij mee aan een eerste tentoonstelling van zijn beeldhouwwerken en sindsdien volgden er nog talloze andere.

Jozef Kets was leraar en vervolgens hoofdwerkleider in het Bijzonder Technisch Onderwijs. In 1967 verwierf hij op 35-jarige leeftijd te Mechelen het Diploma van Hogere Opvoedkundige Wetenschappen.
Hij was levenslang lid van het Houtstudie Centrum HCTO te Antwerpen.

In 1974 werden zijn verdiensten officieel erkend en bekwam hij een studiebeurs van het Ministerie voor Nederlandse Cultuur. Hierdoor verbleef hij gedurende een maand te Sofia (Bulgarije), waar hij werkte in het Hoger Instituut voor Plastische Kunsten “Nikolaï Pavlovich” (de huidige Nationale Academie voor Kunsten). Hij creëerde er een monumentaal houten beeld met als onderwerp “De vriendschap onder de volkeren”, dat ter beschikking werd gesteld van voornoemd instituut.
Ook werd hij in dat jaar geselecteerd om deel te nemen aan de tentoonstelling van “Belgische beeldhouwkunst” in Middelheim te Antwerpen.

In 1982 verscheen een monografie over het leven en werk van de artiest, ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag.

Voor de fusie van de gemeenten tot Groot-Antwerpen in 1983 hield hij vele tentoonstellingen in zijn eigen groot atelier te Deurne en ook in de gemeentelijke feestzaal van Borgerhout. Zijn respectievelijke vrienden burgemeesters hebben deze tentoonstellingen steeds geöpend. Ook stelde hij tentoon in andere gerenommeerde culturele centra.

Na de fusie verbleef hij veel in zijn werkverblijf in het Franse Agde (Dép. Hérault) ,waar hij ter plaatse de nodige houtsoorten kon uitzoeken en bewerken. Hij beeldhouwde er in zijn atelier ‘in open lucht’, waar hij zich één voelde met de natuur.
Hij nam ook deel aan talrijke tentoonstellingen en wedstrijden in Zuid-Frankrijk en behaalde er meerdere gouden medailles met zijn beeldhouwwerken.

Talrijke kunstrecencies werden over zijn werk gepubliceerd.

Geïnspireerd door zijn kennis van de filosofie en als humanist, was hij een man die hield van de waarheid.

Jozef Kets kreeg vaak vererende officiële opdrachten. Vele werken bevinden zich in openbare instellingen en bij private kunstliefhebbers in binnen-en buitenland.

Stijl

Door zijn zeer grondige kennis van de structuur van het hout kan Jozef Kets reeds zien welk beeld er in een massief stuk hout verborgen is. Zijn vakkennis laat hem daarbij toe het verborgen beeld uit te houwen tot een nieuwe en unieke creatie.

Voor hem is beeldhouwkunst een roeping. In al zijn sculpturen kan men de menselijke dimensie zien. Ze zijn gevuld met charme, dynamiek en gratie en stralen puur humanisme uit.

De sculpturale visie van Jozef Kets getuigt van de eenheid van de mens, de maatschappij en de beschaving van onze tijd.
Hij wil inhoud geven aan de boodschap van menselijkheid en vrede.

De twee peilers in zijn tijdloze werk zijn de kracht van expressie en de uitstekende vormgeving.

In de loop der jaren is zijn stijl geëvolueerd van een compacte vorm naar een meer opengewerkte, soepele en vrije vormgeving.
Hij schept als het ware poëzie in de ruimte.

Zijn stijlen zijn figuratief, soms abstract en vooral modern gestyleerd en tijdloos.

Zijn werken worden bijna uitsluitend uitgevoerd in hout, omdat hij aangetrokken wordt door de warme rijkdom van de verschillende houtsoorten. Want daar waar de meeste beeldhouwers zich beperken tot enkele houtsoorten, werkt Jozef Kets o.a. in wengé, afzelia, bubinga, pokhout, ebbenhout, eik, palm, notelaar, kerselaar en olijfhout. Dit is mogelijk door zijn grote ambachtelijke beheersing van het materiaal.
Olijfhout geniet zijn bijzondere aandacht en hij benut op meesterlijke wijze de grillige structuren van dit hout.

Alle werken zijn typisch Jozef Kets.

Om een echt kunstenaar te zijn moet je volgens Jozef Kets aan alle volgende voorwaarden voldoen :

  • Een grondige kennis hebben van de materie waarmee je werkt, evenals van de techniek van je uitvoering.
  • Je moet ook voortdurend beschikken over eigen creativiteit.
  • Als onderwerp beeld je de mens uit en zijn omgeving.
  • Je dient ook dagelijks hard te werken aan je kunst en dit vol te houden om je continu te verbeteren in elke nieuwe creatie.

Beeldhouwer Jozef Kets voldoet aan alle voorwaarden.

Aan het werk